Kenapa Susah Nak Terima Maaf ?

Maaf
Simple word yang memberi makna yang cukup besar n mampu mengubah perasaan dan kehidupan seseorang...
Perkataan tu mampu menghapuskan kesalahan yang seseorang dah buat..
Normal lah kan? Setiap manusia akan buat silap. 
Bila menyesal dia akan mintak maaf..
Terpulang kepada keikhlasan hati...

Tapi....
Bagi orang yang dimintak maaf tu..
Ada sesetengah orang, susah sangat dia nak maaf kan kesalahan orang..
Walau pun kesalahan tu kecik jer...
Ala.. apasalah nye kan? kita maaf kan orang dengan hati yang ikhlas...
Kalau orang yang mintak maaf tu tak ikhlas sekalipun, maafkan je..

Penah dengar kan ayat ni
"Sedangkan nabi ampunkan umatnya"
Naaa... kita ni manusia biasa je.. tak ada hak pun nak menghukum...
Ok.. lainlah kalau orang yang buat salah tu tak nak mintak maaf...
Ikhlas kan hati kita memaafkan orang lain.
Macam sedekah jugak la...
Sesuatu benda yang berlaku tu, pasti ada pengajaran dan hikmah nye...

Nak ke tengok orang yang kita tak maafkan tu mati dalam keadaan terseksa?
Tak nak kan? jadi, apa kata kita buka hati kita seluas-luasnya untuk terima maaf orang...
Bukan susah pun kan...
Cuma jawab "saya maaf kan"
Itu je... Mudah kan?



Jadi janganlah kita simpan rasa dendam dalam diri kita 
Kita sendiri pun ada buat kesalahan kat orang lain cuma kita tak sedar kesalahan kita tu..
Hey ~ tak memaafkan orang pun satu kesalahan tau...
Kalau kita buat salah, kita mintak maaf..
Kalau orang buat salah kat kita, kita ikhlas memaafkan...
Occey ~!
^_^


5 comments :

ABU said...

maaf bermaafan amaln mulia, jgn nak tunggu dkt raya jak :)

Liyana Yusof said...

abu:: ye ye... betul tu betul cik abu... lagi pun hari2 kita raya.. hahaha... jd tiap2 masa kita maaf kn org kan?

kura said...

apa ni? maaf maaf maaf? mcm dah hari raya je. hahah..

xpe, sy maafkn. *xda kena mengena :#

Liyana Yusof said...

kura:: haha.. senget la kamOo nih.. haha... iye... walau pun kura x buat salah dgn liyana, liyana maafkan kura.. ^_^

kura said...

thx :3 hahah