Pewarna Rambut Halal?

Occey ! kat sini aku nak share sikit pasal pewarna rambut atau nama lain selalu orang sebut dye (dai).
Terutama nya bagi kita yang beragama Islam lah kan..
Ramai yang diantara kita yang salah faham dengan konsep dye yang berstatus halal.
Iye ~! sekarang dah banyak dye yang halal.. 
Let me tell you the truth. Bagi yang dah tahu n dah faham, boleh abaikan entry nih.. 






Sebenarnya memang lah dye sekarang banyak yang dah halal. 
Occey, tu satu langkah supaya orang Islam boleh pakai dye. 
Tapi dye yang halal tu cuma halal dari segi bahan yang digunakan. 
Maksud aku, bahan untuk buat dye tu tak ader unsur babi.
Tapi, korunk tau tak, 
Dye diperbuat daripada bahan-bahan kimia yang menghalang daripada air menyerap kedalam rambut? 
Bahan yang digunakan untuk mengekalkan warna rambut tu lah yang menjadi penghalang nya.


Occey ! contoh nye macam ni... 
Cuba korunk nyalakan lilin, 
Bila lilin tu cair, korunk letakkan cecair lilin tu kat atas mana-mana bahagian kulit. 
(alah ! panas sikit jer... )
Kaemudian, korung tunggu sampai ceceir lilin tadi kering atau sejuk 
( ewah ~! mcm rancangan memasak)
Bila dah kering, korunk jangan kikis pulak, 
Korung letak bahagian kulit korunk yang kena lilin tu kat bawah aliran air..
Korunk dapat rasa tak bahagian kulit yang kene lilin tu tak kene air?
Rasa kan? kan? kan? 
(melain kan saraf deria rasa korunk dah terputus atau ada bahagian otak korunk yg dah rosak.. hahaha... )


Macam tuh la contoh air tak meresap dalam rambut.
Jadi, kalau korunk pakai dye, macam mana korunk berwudhu, mandi hadas, mandi junub atau bersuci?
Dah tentu tak sah kan?
Ada orang tanya aku, macam mana pulak dengan inai?
Occey ! inai tak ada masalah macam dye. 
Sebab inai tak mengandungi bahan kimia macam dye.
Inai adalaha bahan semulajadi yang dipetik terus dari pokok..
Tapi, sekarang kan ada inai dalam packet..
Kemungkinan inai dalam packet ni jugak dicampur bahan kimia yang sama macam dye untuk Kekalkan warna..  wallahualam ~

Ni inai mekah.

Kalau nak bergaya pakai jer inai..
Lagi selamat inai yang yang ditanam sendiri kat tepi rumah...
Then, petik sendiri.. Naaaa~ lagi bagus..
Atau pun, tak payah la warnakan rambut...
Bersyukur je dengan apa yang Allah s.w.t bagi kat kita..
Ada hikmah kenapa rambut kita berwarna hitam..
Cantik apa rambut warna hitam...
Kalau semula jadi perang, tak perlu lah nak hitam kan...
Terima je pemberian Allah..



Sorry keyh ~
Walaupun aku tak bertudung, tapi aku tak minat nak warnakan rambut.
Aku lebih suka rambut hitam berkilat ~! (shing ! shing ! bersinar sinar ~)
Suka sangat ! cantik tau ! 
^_^



No comments :